mediaadvice.dk

MainLogo

l POE Modellen

POE Modellen

POE er forkortelsen af Paid, Owned og Earned media. Modellen anvendes på flere måder. Modellen bliver oftest brugt til at klassificere mediegrupper i forhold til om virksomheden har betalt for medierne, om det er medier, som virksomheden selv ejer og kontrollerer eller om virksomheden har fået omtale i andre medier. En sådan anvendelse er en ren klassificering, men POE modellen kan også bruges til strategisk at analysere virksomhedens medievalg. Kampagner begynder med paid og owned medier, som kan resultere i earned media. Ved at anvende både paid, owned og earned media kan effekten af en kampagne øges med op til 35%. Det er vigtigt at huske, at earned media kan være både positiv og negativ. Positivt earned media er med til at forstærke effekten af kampagnen, mens negativ earned media kan den modsatte effekt. Gillette skabte med deres kampagne ”Toxic masculinity” modstand hos deres målgruppe, hvilket skabte negativ omtale, som reducerede værdien af virksomheden med $700 millioner og et tab af markedsandel på 10%.

0
    0
    Din Kurv
    Din kurv er tomTilbage til shop
    Scroll to Top